Adwent w kalendarzu liturgicznym stanowi początek roku kościelnego. Z wyjątkiem Kościołów prawosławnych, obchodzących początek roku 1 września, całe chrześcijaństwo rozpoczyna rok liturgiczny wraz z pierwszą niedzielą Adwentu.
Łacińskie słowo „adventus” jest tłumaczeniem greckiego „epifaneia” i „parusia”. Oznacza przyjście, nadejście, przyszłość. „Tak więc już samo słowo wyraża osobliwy splot teraźniejszości i przyszłości, istnienia i jeszcze-nie-istnienia, posiadania i oczekiwania” – napisał o Adwencie Karl Rahner w książce „Mały rok kościelny”.

Liturgia

W liturgii adwentowej święcimy pamiątkę Wcielenia Słowa Bożego, które już się dokonało i które trwa, oraz oczekiwanie ponownego przyjścia Chrystusa: na sąd ostateczny i ostateczne odkupienie – które jeszcze nie nastąpiło.
Adwent uobecnia oczekiwanie przedchrześcijańskie na przyjście zbawienia, teraźniejszość zbawienia w Jezusie Chrystusie , które już się dokonało oraz przyszłość tego zbawienia – jeszcze ukrytą, ale która zostanie odsłonięta na końcu czasów.
W Adwencie wspominamy więc to, czym byliśmy przed Chrystusem, czym jesteśmy dzięki Niemu i czym będziemy. W Adwencie trzeba święcić „pamięć zbawienia już dokonanego, bo jest ono naszym tylko o tyle, o ile przyjęliśmy je jako swoją teraźniejszość; i wreszcie pamięć przyszłości, bo teraźniejsze zbawienie istnieje tylko wtedy, jeśli zostaje przyjęte jako zawierający obietnicę zadatek ostatecznego odkupienia” (K. Rahner).

Geneza i historia

Dla pierwszych chrześcijan wyrażenie „adventus Domini” oznaczało przyjście Chrystusa w tajemnicy Wcielenia i Jego drugie przyjście w chwale. Dopiero później termin ten przyjął się na oznaczenie okresu przygotowania na Boże Narodzenie.
Najstarsza wzmianka o okresie przygotowania na przyjście Pana znajduje się w „Liber mysteriorum” św. Hilarego, biskupa Poitiers (+ 367).
O trzytygodniowym okresie przygotowania na święto Epifanii w Hiszpanii wspomina IV kanon synodu w Saragossie z 380 r., żądając od wiernych codziennego uczęszczania do kościoła. Pod koniec V w. przedłużono ten okres przygotowania do 40 dni i zaczynał się on już 11 listopada (św. Marcina). W Galii w V wieku obowiązywał w Adwencie post.
W Rzymie w tym czasie Adwent nie był jeszcze znany. Pojawił się on w Wiecznym Mieście w VI w. i obejmował dwie niedziele przed Bożym Narodzeniem. Nie miał on wtedy charakteru pokutnego aż do VIII w., gdy tradycja  rzymska połączyła się z gallikańską dzięki reformie liturgicznej papieża Grzegorza Wielkiego.
Współcześnie Adwent obejmuje 4 tygodnie przed świętami Bożego Narodzenia.

Zwyczaje

Wieniec adwentowy
Jednym z najbardziej wymownych zwyczajów w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie jest wieniec adwentowy, czyli upleciony z gałązek świerku, jodły, sosny lub daglezji wieniec z czterema świecami. Symbolizuje on wspólnotę oczekującą w miłości i radości przyjścia swego Pana.
Wieniec adwentowy upowszechnił przed 170 laty niemiecki teolog i działacz społeczny, protestant Jan Henryk Wichern z Hamburga. W założonej przez siebie szkole i przytułku dla sierot wprowadził go z myślą o swoich podopiecznych. Chciał nadać świetlicy, w której zbierały się dzieci bardziej rodzinny charakter, który jednocześnie sprzyjałby modlitwie. W Polsce zwyczaj ten pojawił się po pierwszej wojnie światowej.
Jest możliwe, że wymyślając wieniec adwentowy Wichern czerpał z tradycji żydowskiego święta Chanuka, bowiem jego charakterystycznym elementem jest zapalanie po jednej świecy w każdy z ośmiu dni tego święta. Dokładnie analogicznie zapapla się po jednej świecy dla każdego tygodnia Adwentu w przypadku świec wieńca adwentowego.
Wieniec umieszcza się w pobliżu Stołu Pańskiego w kościele, a także w centralnym miejscu w domu, najlepiej na stole, przy którym spotyka się rodzina.

Ewa Jóźwiak

Księgarnia Kościoła

Święta Kościelne - marzec

17.03 2024 Niedziela

5. niedziela Pasyjna (Judica – Bądź sędzią moim, Boże. Ps 43,1)

24.03 2024 Niedziela

6. niedziela Pasyjna – Niedziela Palmowa – Pamiątka wjazdu Jezusa do Jerozolimy

28.03 2024 Czwartek

Wielki Czwartek – Pamiątka ustanowienia Wieczerzy Pańskiej

29.03 2024 Piątek

Wielki Piątek – Pamiątka śmierci Pana Jezusa

31.03 2024 Niedziela

Niedziela Wielkanocna – 1. Dzień Świąt Zmartwychwstania Pańskiego

Copyright © 2007-2024
Kościół Ewangelicko-Reformowany w RP.
All Rights Reserved.

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Więcej: http://wszystkoociasteczkach.pl

Kościół Ewangelicko-Reformowany w RP
ul. Radwańska 37
93-574, Łódź
łódzkie, Polska
tel.: 534 857 634
mail: reformowani@reformowani.pl

fb - ker